איך בוחרים מכשיר שמיעה?



עבור רבים מבין מי שמתמודדים עם ליקוי שמיעה שימוש במכשיר שמיעה יכול להניב שיפור משמעותי בכל הקשור לקליטה ופיענוח נכון של אותות אקוסטיים (קולות וצלילים). מעניין לציין כי בישראל רק כחמישית מבין מי שעשויים להפיק תועלת משימוש במכשיר עזר לשמיעה אכן מצטיידים במכשיר כזה וגם עושים בו שימוש רחב היקף (כמעט מדי יום, במשך שעות רבות ביום).


העובדה שכה רבים מוותרים מראש על שימוש במכשיר שמיעה מעידה על כך שאין מספיק מודעות להיקף התועלת שניתן להשיג משימוש נכון במכשיר שמיעה טוב ורבים חושבים שמכשירי שמיעה רק למבוגרים או  ילדים שיש להם ליקויי שמיעה והבנת הדיבור. בחירה נכונה של מכשיר שמיעה בעל תכונות המספקות מענה מיטבי לצרכיו הייחודיים של המשתמש היא שלב הכרחי בדרך להשגת שיפור משמעותי בשמיעה. לפניכם סקירה קצרה בה מתוארים דברים שיש לקחת בחשבון בבואנו לבחור מכשיר שמיעה.

 

לבחירת המכשיר מגיעים רק אחרי בירור מצבכם לאשורו

אי אפשר לבחור מכשיר שמיעה שהכי מתאים לצרכים שלכם בלי שאתם יודעים בדיוק מה הם. בדרך כלל המסלול עד לשלב בחירת מכשיר השמיעה כולל דברים כגון מספר בדיקות במכון שמיעה, פגישות עם קלינאי תקשורת, ביקורים אצל רופא אף אוזן גרון, בדיקת טימפנומטריה (בדיקת היענות אקוסטית לבחינת תפקוד עור התוף ועצמות השמע) ועוד.


תחושות בלבלול וחוסר וודאות הן אופייניות לתקופת אבחון הליקוי וזיהוי הצרכים שמכשיר שמיעה מתאים יכול לתת הם מענה. חשוב מאוד לוודא שכל אלה כבר נמצאים מאחורינו בבואנו לבחור לעצמנו מכשיר שמיעה חדש. כדאי ליזכור שמכשיר השמיעה אמור להפוך בן לוויה ממש כמו מכשיר הטלפון החכם שלנו, אולי אפילו עוד קרוב יותר. לכן, קחו את הזמן, מצאו תשובות לכל השאלות שמתעוררות אצלכם ורק כאשר אתם מרגישים וודאות לגבי מה שאתם רוצים שמכשיר השמיעה יעשה עבורכם, התחילו את שלב בחירת המכשיר, רכישתו והסתגלות לשימוש בו.

 

מכשיר שמיעה מתאים למאפיינים הייחודיים שלכם

יש כל מני דברים שהופכים מכשיר שמיעה מדגם מסוים למתאים מאוד עבור אדם אחד אך כלל לא מתאים עבור מישהו אחר. בין היתר יש לקחת בחשבון נושאים כגון מבנה אנטומי (בעיקר של האפרכסת והתעלה המובילה ממנה פנימה לכיוון עור התוף), דרגת החומרה ואופי לקות השמיעה (טווח צלילים בעייתי במיוחד, קושי בהפרדת קולות דיבור מרעשי רקע ועוד).


ניתן להיוועץ עם נציגי החברות המוכרות את מכשירי השמיעה ולהיעזר בידע והניסיון שצברו אולם יש ליזכור שנציגים כאלה מטרתם בסופו של דבר היא שתרכשו את אחד הדגמים שלהם. לכן, פנו לכמה חברות ואספו מידע גם ממקורות אחרים, ניטרליים יותר וצרו השוואה בין מכשירי השמיעה. כדאי מאוד לפנות אל אנשים בעלי לקות שמיעה כמו שלכם ולבקש שיספרו לכם עד כמה הם מרוצים ממכשיר השמיעה שבחרו.

 

קחו מכשיר לתקופת ניסיון

לפני שבוחרים סופית ורוכשים את מכשיר השמיעה החדש שלכם מומלץ מאוד לקבל מכשיר מאותו דגם לתקופת ניסיון. ברוב המקרים אפשר בקלות לעשות זאת אולם קורה שמדובר במכשיר מתקדם שאין עדיין אחד משומש מסוגו שניתן לנסות. במקרים כאלה מומלץ בכל זאת לא לוותר לחלוטין על תקופת ניסיון אלא לקחת לניסיון מכשיר שהוא הכי קרוב בתכונותיו לזה שאתם מעוניינים בו.


הרבה דברים עשויים להשפיע על בחירת מכשיר שמיעה. לצד הנושאים טכניים ייתכנו גם שיקולים אסטטיים, מחירי מכשירי שמיעה ותנאי תשלום, איכות התמיכה שתקבלו (במקרה של תקלות) וגם כמה שנים מתכננים להשתמש במכשיר, יש מי שאוהבים להתחדש במכשיר שמיעה מדגם מתקדם יותר כמעט כל שנה ויש מי שמכשיר שמיעה שהם מרוצים ממנו משרת אותם למשך חמש שנים ואף יותר.