מכשירי שמיעה כשרים

יותר ויותר אנשים בוחרים להשתמש במכשירי שמיעה ולהיטיב את שמיעתם ואת היכולת שלהם לתקשר עם סביבתם. אולם, מכשירי שמיעה הם מכשירים חשמליים זעירים ובקרב ציבור שומרי המסורת והדתיים עולה השאלה – האם ישנם מכשירי שמיעה שניתן להשתמש בהם בשבת?

 

מכשירי שמיעה כשרים הם מכשירים המאפשרים שימוש נוח (ואפילו התאמת עוצמת הצליל) – גם בשבת, היום בו נאסר על כל מלאכה. מותגים שונים של מכשירי שמיעה כבר קיבלו אישורי כשרות, זאת בשל האפשרות להקפיא פעילות חשמלית ואפילו לתפעל את המכשיר (באופן חלקי כמובן) על מנת לאפשר שימוש נוח במהלך השבת.

 

מהם מכשירי שמיעה כשרים?

הכשרות של מכשירי שמיעה נקבעת על פי הפעילות שלהם. את כשרותם של מכשירי שמיעה קובעים מרכזי דת דוגמת עמותת צמת (צוותי מדע ותורה), על פי קריטריונים של הלכה ומדע. בקביעת הכשרות של מכשירי שמיעה, נבדקים למשל סוג הפעילות של המיקרופון, הקישוריות והפעילות האוטומטית שלה, התיאום המבוצע במכשיר בין שתי האוזניים, התראות וצלילים שהמכשיר מפיק, ומשך החיים של הסוללה. מכשירי שמיעה כשרים הם מכשירים שאינם מייצרים פעילות אוטומטית שאינה מותרת בשבת, והמאפשרים שימוש נוח בהם מבלי לחרוג מן המותר לפעילות בשבת.

 

מה מותר לעשות במכשירי שמיעה כשרים בשבת?

מכשירי שמיעה שקיבלו אישור כשרות מאפשרים שימוש בטוח על פי ההלכה, גם במהלך השבת. זאת, בשימוש נכון במכשיר. הנה כמה דוגמאות להגבלות שחשוב לקחת בחשבון בשימוש במכשירי שמיעה כשרים במהלך השבת:

 

  • הפעלה וכיבוי המכשיר – כמובן שאין להפעיל או לכבות את המכשיר במהלך השבת. המכשיר מצוי במצב ON עם כניסת השבת והוא נותר במצב זה עד צאת השבת.

 

  • טעינת הסוללה – חשוב לוודא כי סוללת המכשיר טעונה במלואה עם כניסת השבת. במהלך השבת חל איסור על טעינת המכשיר. אם מכשיר השמיעה הכשר הוא בעל חיי סוללה קצרים מידי, מומלץ להחליף מכשיר או יש להסתדר במהלך שעות השבת לאחר כיבוי אוטומטי של המכשיר בלעדיו.

  • שימוש בכפתורי המכשיר במהלך השבת – מכשירי שמיעה כשרים רבים מאפשרים ויסות של עוצמות הצליל על ידי גלגל הפעלה ולא על ידי כפתור. את גלגל עוצמת השמע מותר לסובב במהלך השבת, כך שאפשר לווסת את עוצמת השמע של המכשיר, גם במהלך השבת. עם זאת, חל איסור על שינוי תכניות, כיבוי והדלקה, ושימוש בכפתורי המכשיר במהלך השבת, ועל פי תעודת הכשרות של מכשירי שמיעה רבים – יש לכסות את כפתורי המכשיר טרם כניסת השבת, על מנת למנוע לחיצה עליהם בשוגג

  • מותר להרכיב ולפרק את מכשיר השמיעה מהאוזן, ומומלץ להצניעו.

בשורות מצוינות ללקויי שמיעה שומרי שבת – שימוש במכשירי שמיעה כשרים

 

מחקרים רבים מצביעים על הפגיעה באיכות החיים, בתקשורת ואפילו בביטחון ובשמחת החיים אצל לקויי שמיעה. אם עד היום לא הוצע פתרון הולם בקרב אוכלוסיית שומרי השבת ללקויי שמיעה, הרי שהיום, עם מתן תעודת כשרות למכשירי שמיעה שעומדים בתקנים רלוונטיים, גם שומרי שבת יכולים להיעזר במכשיר שמיעה ולהשיב אליהם את השמיעה המיטבית, ואפילו לעשות כן בשבת. לאחר בדיקת שמיעה, חשוב לספר לאיש המקצוע כי אתם מחפשים מכשיר שמיעה כשר – תופתעו ממגוון נרחב של מכשירי שמיעה בעלי תעודת כשרות, שיתאימו לכם הן מבחינה אנטומית והן מבחינת פונקציונאלית.