בדיקת שמיעה למבוגרים


תופעה מוכרת, הקשורה בבלאי טבעי של הגוף ככל שחולפות השנים, היא ירידה באיכות השמיעה. זו הסיבה שגם אם אין עדות לירידה כזו עדיין מומלץ לכל אדם המגיע לגיל 65 להיבדק במכון שמיעה. איתור מוקדם של ליקוי שמיעה מאפשר תחילת טיפול היכול לעצור, לעכב ולפעמים גם לתקן ממש את הליקוי. פעמים אחרות, לאחר תהליך בדיקות לבירור המצב (אצל רופא אף אוזן גרון למשל) מסתבר שלצד טיפול המונע המשך התדרדרות יש צורך להתחיל להשתמש במכשיר שמיעה.


יש הבדלים גדולים בין בדיקת שמיעה לילדים ובדיקות שמיעה אצל מבוגרים. חשוב להבין שבדיקת שמיעה במכון שמיעה מצריכה שיתוף פעולה מצד הנבדק, זאת משום שעורך הבדיקה צריך לקבל משוב, בדרך כזו או אחרת, כדי שיוכל לדעת איזה צליל הנבדק שמע ואיזה לא. סקירה זו עוסקת בבדיקת שמיעה למבוגרים, בין היתר נספק מענה לשאלות כגון מתי כדאי לעבור בדיקת שמיעה? איך מבוצעת הבדיקה? מי מוסמך לערוך בדיקות שמיעה למבוגרים? מה ניתן לגלות באמצעות הבדיקה? איך מקבלים הפנייה לבדיקת שמיעה? ועוד.



למי מומלץ לעבור בדיקת שמיעה

תופעת ירידה באיכות השמיעה היא מוכרת אצלנו בני האדם, זו הסיבה לכך שלכל מי שמגיע לגיל 65 מומלץ לעבור בדיקת שמיעה גם אם איננו חושד ששמיעתו התדרדרה (חש ששומע היטב כפי שהיה תמיד). מובן שמומלץ לעבור בדיקת שמיעה ללא דיחוי בכל מקרה של חשד לפגיעה בשמיעה, בין אם זו התרחשה לפתע או שמדובר בתהליך איטי. פגיעה בשמיעה המתפתחת עם הגיל משפיעה על היכולת לזהות צלילים בתדרים מסוימים. בדרך כלל מפסיקים תחילה לשמוע צלילים גבוהים מאוד או נמוכים מאוד (צלילים משני קצוות הסקאלה של טווח השמיעה הנורמלי לבני אדם). פעמים אחרות הירידה באיכות השמיעה תשפיע רק על זיהוי צלילים בקצה העליון של הסקאלה בלבד, או להיפך (דווקא שמיעת צלילים נמוכים היא שנפגעת)ואז בוודאי נצטרך מכשיר שמיעה.



איך מבוצעת בדיקת שמיעה למבוגרים

בדיקת שמיעה, במכון שמיעה, מבוצעת באמצעות מכשיר היכול להפיק מגוון צלילים, תו בודד בכל פעם, עלפי בחירה של עורך הבדיקה. הפעלת המכשיר וניצול האפשרות לבחון באמצעותו את איכות השמיעה דורשת מיומנות וניסיון. כדי שהנבדק יוכל להתרכז באמת בצלילים המושמעים לו, דרך אוזניות, הבדיקה נערכת בחדר סגור ומבודד מרעשים מבחוץ. אצל ילדים עצם הכניסה לחלל תחום כזה עשויה לעורר רתיעה מהבדיקה, אצל מבוגרים בדרך כלל אין צורך להתמודד עם קושי כזה. הבדל נוסף בין בדיקת שמיעה לילדים ובדיקת שמיעה למבוגרים הוא שאצל מבוגרים ניתן לסמוך על שיתוף פעולה מצד הנבדק ואילו אצל ילדים אין זה כה מובן מאליו.



לאחר שהנבדק התמקם בחלל המבודד מרעש הוא מניח על אוזניו אוזניות ומתבקש לאחוז בידו לחצן. בעל המקצוע העורך את הבדיקה (כאמור, מוכרח להיות בעל ההכשרה, ההסמכה והניסיון הדרוש) מתחיל להזין את אוזניו של הנבדק בצלילים כאשר בכל פעם מוזן תו בודד ורק אל אחת מן האוזניים. הנבדק מתבקש להתרכז ולסמן, בדרך כלל באמצעות לחיצה על לחצן, מתי הוא שומע צליל. עורך הבדיקה עוקב אחר המשוב, בדרכים שנרחיב עליהן בהמשך, ובסוף הבדיקה מקבל תמונה המתארת את איכות השמיעה באופן כללי ומצביעה על אופיים של ליקויי השמיעה במידה ומתגלים כאלה. בעבר המעקב של עורך הבדיקה אחר המשוב של הנבדק היה מבוצע ידנית, ממש תוך סימון נקודות על גרף המשורטט על נייר. כיום המכשור משוכלל יותר והמעקב נעשה באופן ממוחשב. תוצאות הבדיקה מתקבלות על גרף המראה, עבור כל אוזן בנפרד, אלו צלילים הנבדק שמע היטב ולאילו צלילים לא הגיב, פשוט מפני שלא שמע אותם.



מי מוסמך לערוך בדיקות שמיעה

כיום ניתן אפילו לערוך בדיקת שמיעה בבית, ישנן אפליקציות המאפשרות השמעת צלילים בודדים באופן המאפשר לבחון זיהוי צלילים אצל נבדק המשתמש באוזניות. חשוב מאוד להבין שכדי לברר את המצב לאשורו יש לבצע בדיקת שמיעה במכון שמיעה. ברוב המקרים ככולם בדיקת שמיעה למבוגרים תבוצע על ידי קלינאי תקשורת, בעל תואר ראשון מן החוג להפרעות בתקשורת. הסיבה לכך שנדרשת הסמכה כזו כדי לבצע בדיקות שמיעה היא שמדובר בבדיקה מורכבת, הדורשת, בין היתר, גם הבטחת שיתוף פעולה עם הנבדק. רק אדם בעל הכשרה וניסיון מתאים (קלינאי תקשורת עוברים תקופת התמחות (סטאג') יכול להיעזר במכשיר האודיומטר (המכשיר המפיק את הצלילים שיש לבחון אם הנבדק שומע), לדעת איך להנחות את הנבדק כך שהבדיקה תצליח, לבצע את כל שלבי הבדיקה בצורה מקצועית ומדויקת, לקבל את המשוב הנדרש מן הנבדק ולבסוף גם להפיק את תמונת המצב המתארת את איכות השמיעה. בדיקה איכותית היא הכרחית אם רוצים להבטיח זיהוי בעיה בשמיעה והסקת מסקנות לגבי מאפייני הבעיה (אלו צלילים שומעים פחות טוב, או לא שומעים בכלל). רק לאחר שעוברים בדיקת שמיעה כזו ניתן לדעת אם אכן קיימת בעיה, מה היקפה, האם כדאי לשקול להתחיל להיעזר במכשיר שמיעה ועוד.



הפנייה לבדיקת שמיעה אצל מבוגרים

כאמור, ההמלצה המקובלת בקרב הקהילה הרפואית היא לעבור בדיקת שמיעה בכל מקרה (בין אם חושדים בירידה באיכות השמיעה או לא) עם הגיענו לגיל 65. חשוב לדעת שירידה באיכות השמיעה המתפתחת עם הגיל היא תופעה נפוצה ומוכרת. מגיל 65 ואילך כדאי מאוד לבצע בדיקת שמיעה מדי שניים – שלוש או באופן תכוף יותר אם ניכר שיש צורך בכך (מזהים שיש ירידה בשמיעה). מובן שיש לבצע בדיקת שמיעה, בכל גיל, אם מתעורר חשד לליקוי שמיעה (מרגישים שקשה יותר לשמוע ולהבין מה אומרים לנו, לא מגיבים לצלילים שבעבר היינו מזהים בקלות וכד'). ניתן לפנות עצמאים למכון בדיקה ולעבור בדיקת שמיעה למבוגרים אולם אז יש לשלם עבור הבדיקה מכיסנו. קל מאוד לקבל הפנייה מקופת חולים, הפנייה המאפשרת קביעת תור לביצוע בדיקת שמיעה וביצוע הבדיקה כמעט ללא תשלום. כדי לקבל הפניה כזו יש לפנות לרופא המשפחה ולספר על החשד לירידה באיכות השמיעה.