ליקויי שמיעה והבנת הדיבור

 

מערכת השמע היא עדינה ומורכבת, שהופכת צלילים וקולות לאותות חשמליים המעובדים במרכזים ייעודיים במוח. אנשים שמתמודדים עם לקות בשמיעה מתמודדים עם פגיעה, ברמות שונות, של יכולת הקליטה והעיבוד של הקולות, וכתוצאה מכך יכולת העיבוד של הקולות נפגעת. הם שומעים פחות טוב, מבינים פחות את הנאמר להם במישרין או בקולות רקע, ומאבדים מיכולתם להבין ולתקשר עם הסביבה. התוצאה היא פגיעה ביכולות בסיסיות בשגרת היום יום: הבנה פחותה של הדיבור, יכולת פחותה ליהנות מסרט טוב או משיחת טלפון, וכדומה.

 

לקויות בתפקוד מערכת השמיעה עלולות להתרחש בכל אחד מרכיבי מערכת השמע, החל מהאפרכסת וקליטת הצלילים, ועד למרכז העיבוד שלהם במוח. לקויות שמיעה מתרחשות באופן טבעי עם הגיל כמו גם נגרמות כתוצאה ממחלה, פגם גנטי, לידה מאתגרת, חשיפה לצלילים בעוצמות גבוהות, טראומה מקומית ועוד.

 

כיצד נגרמת לקות שמיעה?

לקויות שמיעה, כאמור, מתפתחות או בשלב התפתחות העובר בבטן, או במהלך החיים כתוצאה מפגיעה במערכת השמע, או בגילאים המבוגרים באופן טבעי. הנה כמה מהסיבות להופעת ליקויי שמיעה:

 

לקות שמיעה מולדת

כ – 0.2% מכלל התינוקות יוולדו עם לקות שמיעה. הגורמים המרכזיים להתפתחות לקות שמיעה בלידה או לפני הלידה הם:

 

  • ליקויים גנטיים – בכ – 50% ממקרי לקויות השמיעה בתינוקות, הגורם הוא גנטי. תסמונות שונות כמו תסמונת פנדרד, תסמונת אשר, תסמונת קרוזון ואחרות, מתפתחות במהלך תשעת חודשי ההריון ועלולות לגרום ללקות שמיעה מולדת אצל התינוק. חשיפה לאלכוהול או לקרינה במהלך ההריון עלולה גם היא לפגוע בהתפתחות מערכת השמע של העובר. חשיפה לזיהומים כמו CMV, אדמת וטוקסופלזמוזיס גם הם גורמים להתפתחות ליקויי שמיעה אצל עוברים. בלידות מוקדמות (פגים), לקויות שמיעה הן נפוצות יותר, ומתרחשות ב – 2% – 6% מהלידות.

  • לקויות שמיעה המתפתחות בתקופת הילדות – במהלך שנות הילדות עלולות להתפתח לקויות שמיעה מסיבות שונות, ביניהן: התפתחות מאוחרת של ליקויים זיהומיים וגנטיים, ליקוי שמיעה על רקע של דלקת או דלקות חוזרות במערכת השמיעה ובאוזן התיכונה, דלקת קרום המוח, ומחלות נוספות. גם חבלות ראש עלולות לגרום ללקות שמיעה.

  • לקויות שמיעה שמתפתחות אצל בוגרים – בגילאים הבוגרים עלולות להתפתח לקויות שמיעה כאשר הסיבה המרכזית היא חשיפה לרעש בעוצמות לא מבוקרות, כמו הקשבה למוזיקה חזקה, עבודה לצד מכונות רועשות וללא אמצעי מיגון מתאימים, או חשיפה לרעש עוצמתי ופתאומי כמו פיצוץ. גם חשיפה לתרופות מסויימות כמו תרופות כימותרפיות ואנטיביוטיקה במינונים גבוהים, מחלות מטבוליות וטראומות מקומיות (כמו תאונת דרכים) עלולות לגרום ללקות שמיעה.

  • לקויות שמיעה בגילאים המבוגרים – החל מגיל שישים אנחנו רואים ירידה טבעית באיכות השמיעה. במקרים אלה הפגיעה המרכזית היא פגיעה בהולכה העצבית של הקולות ופגיעה בתפקוד אברי האוזן הפנימית. לכן כדאי לערוך בדיקת שמיעה למבוגרים בינינו בהגיעה גיל 60 או ברגע משזהים ירידה בשמיעה.

 

השפעת לקות השמיעה על הבנת הדיבור

הסטטיסטיקה מדברת על כ – 18% מבני ה – 18-60 ועד 40% מבני ה – 70+, המתמודדים עם ליקויי שמיעה. אחת הפגיעות המשמעותיות בהתמודדות עם לקות שמיעה היא הפגיעה ביכולת להבין את הנאמר. פגיעה ביכולת לקלוט ולפרש אותות וצלילים, מביאה עימה קושי להבין את המילים הנאמרות במהלך שיחה הנערכת פנים אל פנים, ובדרך כלל לפגיעה משמעותית יותר ביכולת לפרש ולהבין את הנאמר בשיחות שאינן מתקיימות במישרין, כמו למשל במהלך דיבור כשהמדבר אינו עומד ישירות מול הסובל מלקות השמיעה, בשיחה שבה משתתפים מספר אנשים, בשיחה המתקיימת לצד קולות רקע, בשיחת טלפון, במהלך צפייה בטלוויזיה או בסרט קולנוע, ועוד.

 

מעל 35% מהסובלים מלקויות שמיעה מדברים על תחושת בדידות ופגיעה באיכות החיים. הפגיעה ביכולת לקיים שיחה היא בעלת השלכה משמעותית על איכות החיים ושמחת החיים, וביכולתו של הסובל מלקות שמיעה לקיים קשרים משמעותיים עם היקרים לו.

 

מכשירי שמיעה כמענה ללקויות שמיעה

בחלק ניכר של לקויות השמיעה, ניתן להסתייע במכשירי שמיעה המגבירים את אותות השמע ומאפשרים עיבוד זמין וקל יותר שלהם. ניתן למצוא מגוון גדול של מכשירי שמיעה שונים המספקים מענה ללקויות שמיעה שונות ובדרגות חומרה שונות, והזמינים בהתאמה מלאה לתינוקות, ילדים, נערים, מבוגרים וקשישים. מאז שנת 2011 הרכישה של מכשירי שמיעה למאובחנים כסובלים מלקות שמיעה היא מסובסדת על ידי משרד הבריאות, כך שההסתייעות במכשירי שמיעה הפכה מונגשת לכל.

 

בשל הפגיעה המהותית בתקשורת ובאיכות החיים, מומלץ למי שסובלים מלקות שמיעה בכל גיל, לבחון את היתרונות של מכשירי שמיעה כעזר לשמיעה טובה ולאיכות חיים גבוהה יותר. טרם הבחירה במכשיר שמיעה, חשוב לבצע בדיקת שמיעה במכון שמיעה מומלץ, ובמרבית המקרים ניתן להתנסות במכשיר השמיעה הנבחר על מנת לאתר את מכשיר השמיעה הנוח, המתאים והיעיל ביותר.