מכשירי שמיעה משפרים מאוד את איכות חייהם של מי ששמיעתם לקויה. מכשירי שמיעה מודרניים הם יעילים מאוד ובמקרים רבים בכוחם לספק איכות שמיעה טובה גם למי שללא מכשיר כמעט אינם שומעים כלל.

במקרים בהם הפגיעה בשמיעה קיימת רק באוזן אחת ברור שמכשיר שמיעה בודד הוא הפתרון המתאים. כאשר השמיעה בשתיים האוזניים לקויה ניתן להתרגל להשתמש במכשיר בודד המאפשר לשמוע באחת מן האוזניים בלבד.


סיבות שונות עשויות לעמוד מאחורי בחירה כזו, כך למשל רצון להצניע את הצורך בשימוש במכשיר שמיעה או התייחסות למכשיר כאל מטרד שצריך להשלים עמו ועדיף לצמצם היקפו ככל שניתן. חשוב לדעת שישנם יתרונות רבים להצטיידות בשני מכשירי שמיעה ולכן ברוב המקרים מומלץ לסגל שגרת שימוש קבוע במכשיר לכל אוזן.

 

חשוב לספק למוח מידע אקוסטי משתי האוזניים


האוזניים שלנו הן כלי המאפשר לא רק שמיעה ותקשורת מילולית אלא גם אספקת מידע אקוסטי המאפשר למוח לבצע מגוון פעולות. כך למשל גלי קול המגיעים מכיוון מסוים חודרים אל אוזן אחת מעט לפני שהם גורמים לרטט בעור התוף של האוזן השנייה, המוח שלנו יודע לתרגם הפרשים זעירים אלה ולהפיק מהם מידע אודות מקור הצלילים, הכיוון ממנו הם מגיעים, המרחק שעברו בדרך אלינו ועוצמתם המקורית.

 


גלי קול נעים בצורה שונה דרך חומרים שונים. כך למשל הם מתפשטים במים במהירות גדולה פי שבע בערךמן המהירות בה הם נעים באוויר. גלי קולאינם מתפשטים כלל בווקום, זו הסיבה שאסטרונאוטים לא ישמעו שום צליל הנוצר בקרבתם, אפילו אם מדובר ברעש חזק מאוד.

 


תדרים שונים של גלי קול מתנהגים באופן שונה. כך למשל תדרים נמוכים יכולים לעבור מרחק של עשרות קילומטרים בתוך מים בעוד שדווקא תדרים גבוהים מגיעים רחוק יותר באוויר, זו הסיבה ששירת לוותינים היא איטית ונמוכה ולעומת זאת אנו צווחים בצליל צורם וגבוה (כדי שהצעקה תישמע היטב ולמרחק רב סביב). עטלפים מצייצים בתדרים גבוהים מכפי שאוזן אנושית בנויה לקלוט ויודעים מה מתרחש סביבם לפרטי פרטים בזכות ההדים החוזרים אליהם.

 


כאשר לוקחים בחשבון את המורכבות המאפיינת תנועת גלי קול מבינים שהמידע שהאוזן שלנו יכולה לספק למוח עשוי לאפשר לנו הרבה יותר משמיעת קולו של אדם המדבר אלינו, האזנה למוסיקה, צלילים מן הטבע או מודעות לרעשים העלולים להעיד על סכנה. הסתפקות במכשיר שמיעה בודד מגבילה מאוד את היקף התועלת שניתן להפיק מתפקוד טוב של שתי האוזניים גם יחד.

 


תיקון השמיעה באוזן אחת בלבד עלולה להזיק לאוזן השנייה

 


סיבה חשובה נוספת להעדיף שימוש בשני מכשירי שמיעה היא שתיקון השמיעה באוזן אחת בלבד תגרום למרכז השמיעה במוח להתרגל לקבלת מידע מאוזן זו בלבד. במצב כזה המוח עלול לפתח נטייה להתעלם מן האוזן שאינה מצוידת במכשיר שמיעה וכך היקף ליקוי השמיעה באוזן זו יגדל.


מי שאינם שומעים היטב בשל ליקוי בשתי האוזניים נוטלים על עצמם סיכון אם הם מתרגלים להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד. בעת שיחליטו, מסיבה כזו או אחרת, לעבור להשתמש במכשיר השמיעה באוזן השנייה, הם עלולים לגלות ששמיעתם בה טובה הרבה פחות מכפי שיכולה הייתה להיות לו הקפידו על שימוש במכשיר שמיעה בשתי האוזניים.


מכשירי שמיעה מעולים, נוחים וקטנים


אי נוחות הכרוכה בעצם נשיאת מכשיר השמיעה המוצמד לאחורי האוזן היא אחת הסיבות המרכזיות שהניעו את מי שאינם שומעים היטב בשתי האוזניים לבחור להשתמש במכשיר אחד בלבד. מכשירי שמיעה מתקדמים הם קטנים ונוחים, הסוללות הזעירות מספיקות לזמן רב. בעידן בו ניתן להצטייד במכשירי שמיעה מעולים כאלה אי הנוחות הכרוכה בשימוש בהם מצטמצמת ולכן אין סיבה להגביל עצמנו לשימוש במכשיר שמיעה בודד.


חיסכון בעלויות


בעבר הצטיידות בשני מכשירי שמיעה הייתה כרוכה בהוצאה שלעיתים קשה היה לעמוד בה. למרות שהמכשירים של היום הם טובים הרבה יותר מאלה שניתן היה לרכוש בעבר הם בה בעת פחות יקרים ולכן כבר לא קשה לממן רכישת שני מכשירי שמיעה. גם תחזוקת המכשירים הפכה זולה יותר, הם עמידים ומאריכי ימים ואין צורך להחליף סוללות בתכיפות גבוהה. מכשירי שמיעה מודרניים מתממשקים לטלפון החכם באמצעות אפליקציה וכך המשתמש עצמו יכול לערוך כיוונים ולהפיק עוד יותר משימוש קבוע בשני מכשירי שמיעה.