בדיקת שמיעה לתינוקות

יכולת השמיעה של התינוק מתפתחת עוד בהיותו עובר, בשליש האחרון להריון. בלידות רגילות ובעיתן, אחד מכל אלף תינוקות יסבלו מליקויי שמיעה. שיעור לקויות השמיעה עולה באופן משמעותי בלידות מוקדמות ואצל פגים. החל משנת 2010, מבוצעת בבתי היולדות בישראל בדיקת שמיעה לילודים עוד בימי האשפוז בימים שלאחר הלידה. הבדיקה היא בדיקת הדים קוכליאריים, והיא בדיקת סינון שניתן לבצע אותה אפילו כשהילוד ישן. לאחר השחרור מבית היולדות ייתכן שההורה או המטפל בתינוק יחשוד ששמיעתו של התינוק אינה תקינה. במקרים כאלה, חשוב לדעת שיש מה לעשות, ויפה שעה אחת קודם.

 

אצל מבוגרים וגם אצל ילדים שכבר יודעים לנהל תקשורת עם הסביבה, בדיקות שמיעה מבוצעות בשיתוף פעולה עם הנבדק. אצל ילדים צעירים, הבדיקות מבוצעות בדרך של משחק ואתגר, בדרך כלל באמצעות השמעת צלילים באחת משתי האוזניים כשהנבדק מונחה להגיב לצליל, עם ההורה או בלעדיו (על פי גיל הנבדק). אצל תינוקות, בדיקות שמיעה הם הליך מורכב מעט יותר, מפני שתינוק אינו יודע להגיב באופן מונחה או על פי ההוראות, ויש לבדוק את איכות השמיעה שלו בדרכים אחרות.

 

שמיעה טובה אצל תינוקות, פעוטות וילדים, היא הכרחית להתפתחות התקינה שלהם. יכולתם לקבל משוב מהסביבה, ליצור קשר עם אמא ואבא ועם מטפלים ואהובים אחרים, ללמוד ולפתח שפה וליהנות מגירויים סביבתיים שונים, תלויה בין השאר בשמיעה טובה. על כן, אבחון התינוק וביצוע בדיקת שמיעה עשויים להעניק לתינוק, במקרה של לקות בשמיעה, התחלה טובה יותר באופן משמעותי לחיים. כך מבוצעות בדיקת שמיעה בתינוקות – ממש מהיום הראשון לאחר הלידה.

 

 

בדיקת שמיעה לילודים – בדיקת הדים קוכליאריים

בשונה מבדיקות שמיעה למבוגרים אחת הבדיקות הראשונות המבוצעות בילודים בישראל היא בדיקת הדים קוכליאריים. הבדיקה מאתרת ליקויים במבנה האוזן הפנימית והשבלול (כלומר, היא לא תאתר ליקויים מבניים באוזן התיכונה). היא מבוצעת על ידי החדרת אוזניה המותאמת למבנה ולגודל של אוזן היילוד, שמשדרת צליל ומודדת את הפלט המופק מן האוזן בתגובה. הבדיקה אינה כואבת, היא אינה גורמת לתינוק אי נוחות, היא לא דורשת שיתוף פעולה מהנבדק ואפשר לבצע אותה כשהתינוק יונק או ישן.

 

 

בדיקת שמיעה לתינוקות עד גיל חצי שנה

בחודשי החיים הראשונים של התינוק, הוא יוצר מעט קשר עם הסביבה. כך, לא ניתן לקרוא לו ולצפות שיפנה את מבטו לכיוון הצליל, או לדבר אליו מרחוק ולצפות לקבל חיוך. בדיקות שמיעה לתינוקות עד גיל חצי שנה נסמכות בעיקר על חשיפה לרעש חזק. כשהתינוק נבהל כתוצאה מרעשים חזקים ומפתיעים, הוא ממצמץ, רפלקס המציצה מפסיק, והוא עשוי להיראות מתעניין או דרוך יותר.

 

כשתינוק מגיע לבדיקת שמיעה אולם ניראה שהוא לא מגיב בהפתעה (או אף בהלה) לצלילים בעוצמה מפתיעה, יש לערוך המשך בירור על מנת לבחון אם אכן מדובר בלקות שמיעה שכדאי לטפל בה, באמצעות מכשיר שמיעה מותאם לתינוקות או בדרכים אחרות.

 

 

בדיקת שמיעה לתינוקות מגיל חצי שנה ולפעוטות

כבר בגיל חצי שנה ולעיתים אפילו מעט קודם, תינוקות לומדים ליצור קשר מבוסס צלילים עם המבוגרים שהם מכירים. למשל, תינוק שקוראים בשמו יחפש במבט את מקור הקריאה – כלומר, בהישמע צלילים מוכרים הוא יפנה את ראשו, אולי יחייך. תגובות אלה הן נורמטיביות וניתן לבדקן על מנת להעריך, אם שמיעתו של התינוק היא נורמטיבית או שמא היא לקויה. בבדיקות שמיעה של תינוקות מגיל חצי שנה ועד גיל שנה שנתיים, בדיקות שמיעה יבוצעו בנוכחות המטפל עם התינוק בחדר, והתינוק ייחשף לצלילים נעימים בעוצמות שונות, כולל צלילי הבדיקה וצלילי דיבור של המטפלים המוכרים לו. מי שיבדוק את איכות השמיעה של התינוק ירצה לראות תגובה שתעיד על כך שהתינוק אכן שמע את הצלילים, גם כשהם מושמעים בעוצמה לא גבוהה.

 

החל מגיל חצי שנה, תינוקות עשויים להתחיל לפתח את יכולות הדיבור והשפה שלהם. הם ממלמלים, מצביעים על חפצים מוכרים ומתחילים להגות הברות. מכאן ואילך, התינוק אמור להתפתח עם תהליך רכישת השפה, כך שבגיל שנה הוא צפוי להתחיל להגות מילים שגם אם הן לא ברורות באופן כללי, המטפלים שלו עשויים להבין אותן במדוייק. כשהתפתחות השפה, המלמול האופייני עד גיל שנה ורכישת מילים בודדות לקראת גיל שנה בעיכוב – כדאי לבדוק את איכות השמיעה של התינוק, על מנת לאפשר תגובה וטיפול מהירים ולהסיר את העיכוב בהתפתחות השפתית של התינוק.

 

 

מה עושים כשבדיקת השמיעה של התינוק מצביעה על בעיה?

בדיקות שמיעה לתינוקות וילדים אמנם אינן מתבססות על נתונים אובייקטיביים ואין מתייחסים אל תוצאותיהן כאל תוצאות מבדקים מדוייקים. ביחד עם זאת, בדיקת שמיעה לתינוקות הנערכת על ידי קלינאי תקשורת שמתמחה בגילאים מיוחדים אלה או על ידי איש מקצוע מנוסה בתחום, עשויה לבסס את החשד שהביא את ההורים או המטפלים להגיע לאותה בדיקת שמיעה, שמשהו בתגובות התינוק הוא חריג, וכי כדי להמשיך ולבצע בדיקות על מנת לאבחן לקות שמיעה אם יש כזו ולטפל בה בצורה מיטבית.

 

חשוב להבין שהתפתחות השמיעה אצל תינוק משפיעה באופן מהותי על התפתחותו כמעט בכל מובן. איתור בעיית שמיעה אצל תינוק בגיל צעיר עשוי לסייע לו להתפתח על פי אבני הדרך האופייניים לגילו, עם מכשיר שמיעה שיתאים לו והמונח בדרך כלל מאחורי האוזן בשל השינויים במבנה ובגודל של האוזן, האופייניים לגילים הצעירים והמתרחשים לעיתים קרובות.

 

בדיקות שמיעה לתינוקות וילדים מבוצעות מידי פעם גם במעקב ההתפתחות בטיפת חלב, גם בגנים ובבתי הספר וגם במסגרות נוספות. בדיקות שמיעה לתינוקות הם הליכים קצרים שאינם פולשניים, אפשר לבצע אותם תוך כדי משחק ושעשוע, כך שלמעשה אין שום סיבה להישאר עם החשד שהתינוק לא שומע טוב מבלי לאפשר לאיש מקצוע לבדוק את שמיעתו ולהמליץ על המשך טיפול, באמצעות מכשירי שמיעה או טיפולים אחרים.