מחירי מכשירי שמיעה

 

מי שאובחן כלקוי שמיעה, יכול להיעזר במכשיר שמיעה – ולגלות כי עולם חדש של צלילים ותקשורת נפתח בפניו. מכשירי שמיעה הם מכשירים קטנים ה"מולבשים" מאחורי או בתוך האוזן, ובדרך כלל מספקים איכות שמיעה מוגברת לתקופה של כארבע עד חמש שנים. שוק מכשירי השמיעה הוא מגוון ועשיר, והוא מציע פתרונות באיכויות שונות ובמחירים שונים, ללקויות שמיעה. בדיקת שמיעה עדכנית, מקצועית ומדוייקת ומכון שמיעה מקצועי ואמין יסייעו לכם להתאים את מכשיר השמיעה המתאים לכם ביותר, הן מבחינת מענה לצרכים, הן מבחינת איכות והן מבחינת מחירי מכשירי השמיעה. במדריך שלפניכם, נבחן מה הם המאפיינים של מכשירי שמיעה באיכות בסיסית, ממוצעת ובאיכות פרימיום, מה מחירי מכשירי שמיעה באיכויות שונות – וכיצד ניתן לזכות בהשתתפות עבור התשלום על מכשירי השמיעה מטעם קופות החולים.

כל מכשירי השמיעה משתמשים באותם חלקים בסיסיים כדי לשאת צלילים מהסביבה לתוך האוזן ולהעצים אותם. רוב מכשירי השמיעה כיום הם דיגיטליים (ובוודאי שמכשירי שמיעה פרימיום כולם הם דיגיטליים), והם מופעלים באמצעות סוללה מסורתית או סוללה נטענת. מיקרופונים זעירים המהווים חלק ממבנה מכשיר השמיעה אוספים צלילים מהסביבה, במכשירי שמיעה פרמיום שבב מחשב עם מגבר ממיר את הצליל הנכנס לקוד דיגיטלי. המכשיר גם מנתח ומתאים את הצליל על סמך אובדן השמיעה של המשתמש, צרכי ההאזנה ורמת הצלילים שסביב. האותות המוגברים מומרים בחזרה לגלי קול ומועברים לאוזני המשתמש דרך רמקולים זעירים. מחירי מכשירי שמיעה מושפעים מרמת מורכבות המכשיר ומאיכותו הכללית. יתכן מכשיר שמיעה איכותי מאוד אך פשוט שיעלה הרבה יחסית כמו גם מכשיר שמיעה משוכלל אך מאיכות נמוכה יחסית שמחירו יהיה בהתאם. 

מכשירי שמיעה נבדלים אלה מאלה במידה רבה במחיר, בגודל, בתכונות המיוחדות להם ובאופן הצבתם באוזן. מעצבי מכשירי שמיעה ממשיכים לייצר מכשירי שמיעה קטנים יותר כדי לענות על הביקוש למכשיר שמיעה שאינו מורגש במיוחד. אבל חשוב לקחת בחשבון שלמכשירי שמיעה קטנים יותר אולי לא תהיה את העוצמה הנדרשת על מנת לאפשר למשתמש בהם את איכות השמיעה המשופרת שאפשר לזכות לה כשמשתמשים במכשיר שמיעה פרמיום. מחירי מכשירי שמיעה מושפעים גם מגודל המכשיר והעיצוב שלו, ככל שמדובר במכשיר שמיעה פרמיום, ככל שמדובר במכשיר משוכלל וזעיר יותר כך מחירו יהיה גבוה יותר.

עיצוב נסתר של מכשירי שמיעה הוא כזה של מכשירי שמיעה פרימיום המיועדים להצבה בתוך תעלת האוזן. המכשיר מעוצב כך שיתאים לתעלת האוזן והוא נמצא כולו בתוך התעלה. מכשירי שמיעה פרימיום כאלה מתאימים לפיצוי על אובדן שמיעה קל עד בינוני אצל משתמשים מבוגרים. מכשיר שמיעה לגמרי בתעלה (Completely In the Canal – CIC) הוא הסוג הקטן ביותר והכי פחות גלוי של מכשירי שמיעה, מכשיר כזה הוא פחות רגיש לרעשי רוח.
מכיוון שמדובר במכשיר בעל מידות קטנות נעשה שימוש בסוללות זעירות שאורך החיים שלהן קצר יחסית (יש לטעון אותן לעיתים תכופות). לעיתים קרובות מכשירי שמיעה CIC אינם מציעים תכונות נוספות מעבר להגברת עוצמת הצלילים המגיעים אליהם. מכשיר שמיעה כזה הינו רגיש לשעוות אוזניים הסותמת את הרמקול.

מכשיר שמיעה פרמיום בתוך התעלה (In The Canal – ITC) הוא מעוצב בהתאמה אישית ונועד להיות מוצב כאשר חלקו בתוך תעלת האוזן וחלקו בולט החוצה ממנה. מכשירי שמיעה כאלה מתאימים לפצות על אובדן שמיעה קל עד בינוני אצל מבוגרים. מכשיר שמיעה פרימיום בתוך התעלה פחות בולט לעין מאשר סגנונות גדולים יותר והוא כולל תכונות שלא ניתן לקבל במכשירים המיועדים להצבה לגמרי בתוך התעלה (CIC). כמו מכשירי השמיעה CIC גם מכשירי ITC רגישים לשעוות אוזניים העלולה לסתום את הרמקול ולעמעם את הצלילים שהמכשיר משדר אל תוך האוזן. 

מכשיר שמיעה בתוך האוזן (In The Ear – ITE) הוא מכשיר שמיעה פרימיום המיוצר בהתאמה אישית בשני סגנונות – האחד כזה הממלא את רוב האזור דמוי הקערה של אפרכסת האוזן (עיצוב זה מכונה "קליפה מלאה" –Full Shel l) והשני הממלא רק את המחצית התחתונה של אזור זה (עיצוב זה מכונה "חצי קליפה"  – Half Shell ). שני העיצובים מתאימים לאנשים עם אבדן שמיעה קל עד חמור וזמינים עם מיקרופונים מכוונים (שני מיקרופונים לשמיעה טובה יותר בתנאי רעש סביבתי).
מכשירי שמיעה פרימיום בתוך האוזן מציעים מגוון תכונות אטרקטיביות שלא ניתן למצוא בעיצובים הקטנים יותר כגון בקרת עוצמת הקול, חיי סוללה ארוכים יותר, אפשרות לסוללות נטענות ועוד. מחירי מכשירי שמיעה בתוך האוזן מושפעים מרמת מורכבותם, מעיצובם, איכותם הכללית וכמות הפונקציות שהם מספקים. מכשירי שמיעה בתוך האוזן הם רגישים לשעוות אוזניים הסותמת את הרמקול, הם עלולים לקלוט יותר רעשי רוח מאשר מכשירי בתוך התעלה (ITC) ולגמרי בתוך התעלה (CIC). עוד יש לקחת בחשבון שמכשירי שמיעה כאלה הם בולטים יותר לעין מאשר מכשירי שמיעה פרמיום בעיצובים הקטנים יותר. 

מכשירי שמיעה פרימיום בעיצובים נוספים הם כאלה המיועדים להצבה מאחורי האוזן (Behind The Ear – BTE) כאשר הרמקול מוחדר אל תוך האוזן (Receiver In The Ear) או אל תוך תעלת האוזן (Receiver In Canal – RIC). אודות מחירי מכשירי שמיעה אלה נפרט בהמשך תחת הכותרת מכשירי שמיעה פרימיום.

מכשירי שמיעה בסיסיים, ממוצעים ופרימיום

 

מכשירי שמיעה מגיעים באיכויות שונות, ומחירם נגזר מטיב השיפור שהם מציעים בשמיעה. מחירי מכשירי השמיעה משתנים בהתאם למאפייני המכשירים ביניהם: סוג הטכנולוגיה ורמת החדשנות של המכשיר, גודל המכשיר, סוג וחומרת לקות השמיעה שהמכשיר מספק מענה עבורה, המותג המייצר את מכשיר השמיעה, אחריות ושירות המוצעים על ידי החברה או משווק מכשיר השמיעה, ועוד. מומלץ לעשות השוואת מכשירי שמיעה היות וישנם המון מכשירי שמיעה עם פונקציות דומות וגם שונות בין המותגים.

ניתן לחלק את סוגי מכשירי השמיעה הקיימים בשוק היום לשלושה: מכשירי שמיעה בסיסיים, מכשירי שמיעה ממוצעים ומכשירי שמיעה באיכות פרימיום. הנה פירוט:

 

מכשירי שמיעה בסיסיים

 

מתפקדים כמגברים פשוטים לצלילים שמסביב, ללא תכונות נוספות של שיפור הצליל או התאמה למרחב. אפשרויות סינון צלילי רקע ורעשים בסיסית ביותר, והמכשירים מסופקים בדרך כלל ללא התאמה מיוחדת.

 

עלויות מכשירי שמיעה בסיסיים: מחירי מכשירי שמיעה בקטגוריה הבסיסית עד 2,000 ₪ בדרך כלל, וניתן להשיג מימון מלא לרכישתם מטעם קופות החולים

 

מכשירי שמיעה ממוצעים

 

מכשירי שמיעה ממוצעים מכילים יותר פונקציות לסינון רעשים ולאיכות השמיעה ביחס למכשירים הבסיסיים, הם בדרך כלל מספקים מספר ערוצים דיגיטליים לעיבוד שמע ולעיתים גם פונקציות מתקדמות יותר. הטכנולוגיה המשמשת עבור מכשירים אלה היא בדרך כלל לא מהחדשניות הקיימות בשוק, והם מתאימים בדרך כלל עבור מי שמחפשים פתרון לשמיעה טובה יותר בסביבה שקטה למדי, כמו: בבית, במפגש עם חבר אחד ובסביבות ללא רעשי רקע.

 

המחיר של מכשירי שמיעה באיכות ממוצעת עומד על עד 8,000 ₪.

 

מכשירי שמיעה פרימיום

 

מכשירי שמיעה מסוג פרימיום הם "המילה האחרונה" מבחינה טכנולוגית, הם בדרך כלל קטנים, ומספקים מענה אופטימאלי גם עבור מי שהשגרה שלו מורכבת מסביבות שונות, כמו למשל מסיבות ואירועים מרובי משתתפים ורועשים אל מול בילויים שקטים יותר הדורשים יכולות שונות ממכשיר השמיעה. מכשירי שמיעה פרימיום מיוצרים בדרך כלל על ידי החברות המובילות בשוק, ומסופקים בצירוף ליווי והתאמה אישיים ואחריות לאורך זמן.

 

הנה לפניכם כמה מהמאפיינים של מכשירי שמיעה, וההבדלים בין האפשרויות במכשירים ממוצעים ובמכשירי שמיעה מסוג פרימיום:

 

  • מספר ערוצי קליטה דיגיטליים (חמישה במכשירים בסיסיים, במכשירי פרימיום מעל 15 ערוצים)
  • טעינה אלחוטית
  • חיבורי BLUETOOTH לסמארטפון
  • שמיעה מרחבית (360 מעלות)
  • אפשרות להתאים (באופן ידני או אוטומטי) מצבי שמיעה – לסביבה שקטה ולסביבה רועשת, למשל
  • טכנולוגיה מפחיתת צפצופים ורעשי רקע
  • טכנולוגיה להפחתת עוצמת השמע של קולות חזקים במיוחד
  • טכנולוגיית חסימת הדהוד

ככל שהמכשיר שאתם בוחרים הוא מכשיר ממותג בעל מוניטין, מלווה בפונקציות שיאפשרו שמיעה טובה גם במצבים מיוחדים, עם תמיכה מקצועית ותחזוקה – הנאתכם מן השימוש בו צפויה לעלות (לצורך כך עשינו עבורכם השוואה בין מכשירי שמיעה).

 

מחירי מכשירי שמיעה פרימיום מתחילים בדרך כלל בסביבות 5,000 ₪ – תוכלו למצוא מכשירי שמיעה במחירים של מעל 10,000 ₪. מכשירי שמיעה, כאמור, מספקים שירות איכותי בדרך כלל למשך ארבע עד חמש שנים, לאחר תקופת זמן זו, תידרשו בדרך כלל לרכוש מכשיר חדש.

כשירי שמיעה פרימיום מאחורי האוזן (Behind The Ear – BTE) נשענים על החלק העליון של האוזן ונתמכים מאחורי האוזן. צינורית מחברת את מכשיר השמיעה לאפרכסת מותאמת אישית. עיצוב זה של מכשיר שמיעה מתאים לאנשים בכל הגילאים ולבעלי כמעט כל סוג של ליקוי שמיעה.
באופן מסורתי עיצוב זה של מכשיר שמיעה היה הגדול ביותר אולם כיום ניתן למצוא מכשירי שמיעה פרימיום כאלה בעיצובי מיני שהם בקושי נראים לעין. מכשירים אלה מסוגלים להגברה חזקה במיוחד הם רגישים לרעשי רוח ועשויים להיות זמינים עם סוללות נטענות ומגוון נרחב פונקציות.

תכונות נוספות של מכשירי שמיעה פרימיום, המשפיעות גם על מחירי מכשירי שמיעה, הן תכונות כגון הפחתת רעש. לכל מכשירי שמיעה פרימיום יש רמה מסוימת של הפחתת רעש, רמה זו משתנה, חלק מן המכשירים מציעים גם הפחתת רעשי רוח. מיקרופונים מכוונים כך שמיקרופון הקולט צלילים המגיעים מלפנים מספק קליטה משופרת שלהם ביחס למיקרופון המכוון לקלוט צלילים המגיעים מאחור או מן הצד. חלק ממכשירי השמיעה מסוגלים להתמקד בכיוון אחד. מיקרופונים מכוונים יכולים לשפר את יכולת השמיעה כאשר נמצאים בסביבה עם הרבה רעשי רקע. למכשירי שמיעה פרימיום רבים יש סוללות נטענות, תכונה זו מקלה על תחזוקת המכשיר שכן אין עוד צורך להחליף את הסוללות דרך קבע. חיבור אלחוטי לטלפון מיוחד מקלים על השמיעה כאשר מדברים בטלפון כזה. חיבור כזה זמין לעיתים גם במערכות ציבוריות, בתיאטראות למשל וכך ניתן לשמוע טוב יותר את המרחש על הבמה. יותר ויותר מכשירי שמיעה פרימיום יכולים להתממשק באופן אלחוטי עם מכשירים אחרים כגון טלפונים חכמים, נגני מוסיקה, מחשבים וטלוויזיות. 

חלק ממכשירי השמיעה מגיעים עם שלט רחוק, כך שתוכל להתאים תכונות מבלי לגעת במכשיר השמיעה. מחירי מכשירי שמיעה מושפעים מזמינות אביזרים נלווים כגון שלט רחוק כזה. חלק אחר ממכשירי שמיעה פרימיום מתחברים באופן אלחוטי לסלולרי ויש להם אפליקציית סלולר המאפשרת שימוש בטלפון הסלולארי כשלט רחוק.

איך תדעו איזה מכשיר מתאים לכם – הן מבחינת איכות והן מבחינת מחיר?

 

חשוב לדעת, כי ההתאמה של מכשיר שמיעה, גם את היא נראית טריוויאלית (אם אתם שומעים יותר טוב, סימן שהמכשיר הוא האחד בשבילכם), דורשת התייחסות מקצועית להיבטים השונים של המיקום, התפעול וההתאמה של מכשיר שמיעה ללקות השמיעה שלכם. על כן, כל תהליך של בחירת מכשיר שמיעה חייב להתחיל מבדיקת שמיעה מקצועית. חשוב לדעת: את סוג בדיקת השמיעה שתבחרו (בדיקה בליווי קלינאי תקשורת, בדיקת טימפנומטריה, או אחרת) ואת מכון השמיעה שיבצע את הבדיקה – חשוב לבחור בהתאם לדרישות קופת החולים אם יש כאלה. במרבית קופות החולים יוצע לכם מימון ברמות שונות עבור מכשיר שמיעה – אולם רק בתנאי שבדיקות השמיעה בוצעו במכון שבהסדר ואת תוצאותיהן תגישו לקבלת אישור.

 

פיענוח תוצאות בדיקת השמיעה יאפשר לקבוע מהי חומרת לקות השמיעה, ואילו סוגים של מכשירי שמיעה עשויים לסייע לכם לשמוע טוב יותר.

בתהליך האיתור אחר מכשיר שמיעה אופטימאלי, מומלץ לבדוק את כל האפשרויות כדי להבין איזה מכשיר הוא זה שהשימוש בו יאפשר תיקון איכות השמיעה ושיפור השמיעה באופן הנוח והמדוייק ביותר. בדרך כלל ניתן לקבל מכשירי שמיעה פרימיום לשימוש לתקופת ניסיון. כדאי לקחת בחשבון שלחלק מהמשתמשים במכשירי שמיעה ישנה עקומת התרגלות לחבישת המכשיר והשימוש בו. ייתכן שיידרש זמן להתרגל למכשיר ולהחליט אם הוא מתאים. כדאי לבקש מאיש המקצועי המלווה רישום בכתב של עלות הניסיון, האם סכום זה יקוזז מן העלות הסופית של מכשיר השמיעה ומה סכום הכסף שיוחזר במקרה של החזרת מכשיר השמיעה במהלך תקופת הניסיון. כדאי לשאול אם מכשיר השמיעה הנבחר מסוגל להגדיל את הספקו כך שהוא עדיין יהיה שימושי במקרה של החרפה באיכות השמיעה. מכשירי שמיעה אינם פועלים ללא הגבלת זמן, אך הם אמורים להחזיק מעמד כחמש שנים.

סבסוד והשתתפות בעלויות מכשירי שמיעה מטעם קופות החולים

 

מכוני שמיעה מקצועיים וגדולים בארץ מציעים בדרך כלל ללקוחותיהם פעילות בשיתוף פעולה עם ארבעת קופות החולים, לזכאות סבסוד מכשיר השמיעה. כל קופת חולים מציעה מסגרת שונה לסבסוד מחירי מכשירי שמיעה אולם ככלל ניתן לומר כי מי שאובחן כסובל מלקות בשמיעתו על ידי מכון שמיעה מוכר מתוך רשימת מכוני השמיעה של קופת החולים – יזכה להשתתפות במחיר מטעם הקופה.

 

על פי סל הבריאות, זכאי כל מי שהוא בן 18 ומעלה לסבסוד בגובה של 3,640 ₪ לרכישת מכשיר שמיעה אחת לשלוש שנים. בחלק מקופות החולים הסבסוד ניתן אחת לשנה ולכל אוזן בנפרד. הסבסוד במפיק בדרך כלל למימון ללא השתתפות עצמית של מכשיר שמיעה מקטגוריית הבסיסיים, ולמימון עד 75% או עד 3,600 ₪ (הנמוך מביניהם) ממחירו של מכשיר שמיעה מקטגוריית ה"ממוצע" או ה"פרימיום" בכל רכישה, כאשר תדירות ההחלפה של מכשירי שמיעה נגזרת גם היא מאיכות המכשיר ואמינותו.