בדיקת שמיעה לילדים

 

בשליש האחרון של ההריון, מתפתחת יכולת השמיעה של העובר, והוא יכול לשמוע את הרעשים בעולם שסביבו. כשהתינוק נולד, מבנה האוזן והשמיעה מושלם. בחלק מהתינוקות מתגלות בעיות שמיעה כבר בלידה, ובחלק מהילדים מתפתחות ליקויי שמיעה במהלך שנות החיים הראשונות. אצל תינוקות וילדים, בעיות שמיעה עלולות להשפיע באופן מהותי על איכות החיים, וזאת לצד העובדה שתינוקות וילדים לא תמיד מסוגלים לתמלל את הקושי שהם מתמודדים עימו, או לשים לב שהשמיעה שלהם פגועה.

 

על כן, ההורים והמטפלים הם אלה שיכולים לשים לב לפגיעה בשמיעה אצל הילד – ובמקרים כאלה, יש הרבה מה לעשות. בדיקות שמיעה לילדים ופתרונות כמו מכשירי שמיעה ואביזרים שיותאמו גם למבנה האוזן של הילד וגם לסוג וחומרת הבעיה – עשויים לספק פתרון מושלם לבעיית השמיעה, ולהשיב את איכות השמיעה של הילד לתקנה, ואיתה את איכות החיים שלו.

 

אם ניראה שהילד מתעלם מקריאות בשמו כשהוא לא רואה שקוראים לו, אם הוא מגיב פחות במהלך שיחה, כדאי לשקול בדיקת שמיעה לילדים. מדובר בבדיקה פשוטה, שעשויה לגלות הפרעה בתפקוד אחד החושים המהותיים לתקשורת. בדיקות שמיעה לילדים מבוצעות בכל גיל, בהתאם ליכולות הילד ועל פי התוצאות שהתקבלו ניתן להתאים פתרונות כמו מכשירי שמיעה לילדים שיסייעו להשיב את שמיעתו של הילד לטווחי הנורמה. כך תעזרו לילדיכם במקרה של חשד לשמיעה לקויה.

 

 

מאיזה גיל ובאילו נסיבות כדאי לשקול בדיקת שמיעה לילדים?

חשוב לדעת, כי בדיקות שמיעה מבוצעות גם לתינוקות החל מגיל לידה, במקרים של הריון בסיכון או לידה מורכבת עם חשש לפגיעה בשמיעה. בדיקות שמיעה לתינוקות מכונה "בדיקת הדים קוכלאריים" בה נבדקת תגובת תאי השיער המשמים להעברת גלי הקול בתוך האוזן הפנימית. הבדיקה היא חיצונית ואינה פולשנית או כואבת, והיא בדרך כלל מבוצעת ביממה השנייה לחיים.

 

לאחר השחרור מבית היולדות, ובהינתן שבוצעה בדיקת שמיעה ונמצא כי שמיעתו של היילוד תקינה, פגיעה בשמיעה בהמשך החיים עלולה להתפחת בשל מגוון סיבות, ביניהן:

 

  • מבנה לא נורמטיבי של האוזן או פגיעה / טראומה לאוזן במהלך החיים
  • נטייה גנטית לחירשות / מקרים של חירשות במשפחה הקרובה
  • חשיפה לזיהומים, ל – CMV או לצהבת במהלך ההריון או לאחר הלידה
  • פגות
  • ואחרים

 

סימנים שיעלו חשד לשמיעה לקויה אצל ילדים

עד גיל חצי שנה, ולפני שהילד מתבטא בקול (גם אם לא במילים ברורות), אנחנו רוצים לזהות תגובה לרעשים, כמו למשל תגובה של בהלה בחשיפה לרעשים חזקים (כמו מחיאת כף או טריקת דלת), או הפניית הראש אל מקור הרעש. מגיל חצי שנה  ומעלה, אנחנו מצפים לתגובה מהפעוט כאשר הוא חשוף לרעשים, כמו הפניית הראש למשמע קול מוכר (של אמא או אבא), חיוך, מלמול. בגילאים מאוחרים יותר, היכולת השפתית של הפעוט משתפרת, והוא מתחיל לחקות הברות בודדות ולאחר מכן מילים. פעוט ששמיעתו לקויה יגלה עיכוב בהתפתחו השפה ויגיב פחות לגירויים קוליים.

 

במקרים אלה כדאי לשקול בדיקת שמיעה לילדים, לשלילת החשד או לאיתור קושי ומציאת פתרון בצורת מכשירי שמיעה לילדים, למשל.

 

בדיקות שמיעה לילדים

אצל תינוקות, בדיקות שמיעה מבוצעות בעיקר באופן חשמלי, בשל אותו הקושי לאתר תגובה לגירויים קוליים. עד גיל שנתיים, ניתן לבצע בדיקות שמיעה לילדים כאשר מבוגר נמצא עם הפעוט בחדר האקוסטי, ואיש המקצוע המבצע את הבדיקה מאתר סימנים לעובדה שהפעוט שומע – כמו הפניית מבט, הטיית הראש וכדומה.

 

בדרך כלל החל מגיל שנתיים, ובהתאם ליכולת התגובה והתמלול של הילד, ניתן לבצע בדיקת שמיעה בעזרת אוזניות, כך שניתן לבדוק את איכות השמיעה בכל אוזן בנפרד. בדיקות שמיעה לילדים מבוצעות לעיתים קרובות באמצעות משחק, למשל: הילד שומע שם של אביזר מוכר ונדרש להצביע עליו, או שם של חיה שהוא מתבקש לחקות את הצליל שהיא עושה, וכולי. השדר מבוצע לכל אוזן בנפרד ובעוצמות משתנות, כך ניתן לאתר את מהות הקושי בשמיעה ואת דרגת החומרה שלו בכל אוזן בנפרד.

 

בדיקת טימפנומטריה לילדים

בדיקת טימפנומטריה היא בדיקת היענות אקוסטית להערכת תפקודי האוזן התיכונה. ניתן לבצעה החל מגיל חצי שנה בערך, כאשר במהלך הבדיקה, תוך שימוש במכשיר המכונה טימפנומטר, נמדדים הרטטים של עור התוך בתגובה ללחץ אוויר משתנה (המדמה את החשיפה של עור התוף לגלי הקול). הבדיקה מספקת מענה איכותי בנוגע לאיכות ההעברה של גלי הקול מהאוזן התיכונה אל האוזן הפנימית דרך עור התוף.

 

בדיקת טימפנומטריה מבוצעת לילדים בדרך כלל לאחר הפנייה של איש מקצוע כמו קלינאית תקשורת, בדרך כלל עם האיתור של קושי בהתפתחות השפתית של הילד, שלא אחת נובע משמיעה לקויה.

 

 

תוצאות בדיקת השמיעה לילדים מצביעות על שמיעה לקויה – מה עכשיו?

על פי תוצאות בדיקות השמיעה שבוצעו, ניתן להתאים לילדים מכשירי שמיעה בהתאם לחומרת הלקות שהתגלתה ולמבנה האוזן שלהם. מכשירי שמיעה לילדים קיימים כיום במגוון נרחב של אפשרויות התאמה ואלטרנטיבות, כך שבמרבית המקרים ניתן יהיה להציע פתרון איכותי שיאפשר לילדים שיפור מהותי בשמיעה.

בחלק מהמקרים יאותרו בעיות נוספות לצד הלקות בשמיעה, כמו דלקות אוזניים חוזרות. במקרים כאלה ניתן לשלב פתרונות נוספים כמו פתרונות כירורגיים או אטמי אוזניים וכדומה, למניעה ולטיפול.

 

חשיבות האיתור והטיפול בלקויות שמיעה בילדים

ההתפתחות השפתית של ילדים מושפעת באופן מהותי מאיכות השמיעה שלהם, כמו גם יכולת החיברות ויצירת הקשרים החברתיים שלהם והתקשורת שלהם, בבית ובמסגרות הלימודים. על כן, דווקא אצל ילדים החל מגיל צעיר של כמה חודשים, חשוב לאתר במהירות, לאבחן ולטפל בבעיות שמיעה ביעילות. מגוון בדיקות שמיעה לילדים ומכשירים המספקים מענה איכותי לשיפור השמיעה, יסייעו לכל ילד, בכל גיל ובכל קושי או מבנה אנטומי, לשפר את איכות השמיעה שלו ובכך יאפשרו התפתחות בהתאם לגיל, רכישה איכותית של השפה, תקשורת טובה וברורה ודימוי עצמי גבוה.