מכשירי שמיעה לילדים – המדריך השלם

כבר בלידה, עורכים לתינוקות בדיקת שמיעה ומוערך כי שני תינוקות מכל אלף נולדים עם בעיות שמיעה, בשל סיבות גנטיות או בשל סיבוכים בלידה. מספר לא מבוטל של ילדים ובני נוער מפתחים בעיות שמיעה לאורך שני העשורים הראשונים לחייהם, ואיתן מגיעים עוד קשיים ומורכבויות שמעמיסים אתגרים על הילד או הילדה הצעירים כמעט בכל היבט בחייהם.

 

ילדים שמתמודדים עם ליקויי שמיעה והבנת הדיבור מתקשים להצליח בלימודים. הם לא שומעים היטב את הנאמר בכיתה ומתקשים לעקוב ולהבין את החומר הנלמד. לא אחת, הם מתקשים לתפקד באופן נורמטיבי במסגרות חברתיות, במשחק עם חברים בהפסקה בבית הספר או בפעילות בחוגים בשעות אחר הצהריים. הם סובלים לעיתים קרובות מפגיעה בדימוי העצמי ונמצאים במאבק מתמשך בניסיון להבין את הנאמר בסביבות שונות.

 

חשוב לדעת, כי השימוש במכשירי שמיעה לילדים עשוי לאפשר לסובלים מבעיות שמיעה פתרון אופטימאלי לבעיית השמיעה, ולכל הקשיים והאתגרים המגיעים ביחד עם בעיה זו. מכשירי שמיעה שמתאימים לילדים יאפשרו להם לשמוע היטב, להבין את הנאמר גם כאשר הדובר לא פונה אליהם (ומאפשר להם להיעזר בקריאת השפתיים), להצליח באתגרים העומדים בפניהם בצורה קלה וטובה יותר ולהשיג איכות חיים גבוהה יותר.

 

ילדים רבים שסובלים מליקויי שמיעה והבנת הדיבור אינם ערים לעובדה שמשהו לא בסדר – והם מנסים לחפות על הירידה באיכות השמיעה, למשל על ידי קריאת שפתיים. חשוב שהמבוגרים האמונים על הטיפול בילדים (הורים, בני משפחה, מחנכים ואנשים מקצוע) יהיו ערים לאפשרות של לקות בשמיעה ובכל מקרה של חשד, ייגשו לביצוע אבחון מקצועי והתאמת מכשיר שמיעה. ככל שהנושא יטופל מוקדם יותר, כך הנזקים המצטברים יהיו קלים יותר לגישור לאחר בחירת מכשיר שמיעה.

 

ילדים צריכים מכשירי שמיעה שמתאימים להם

ישנם הבדלים ניכרים בין מכשירי שמיעה למבוגרים לבין כאלה שנועדו לילדים. זאת, לא רק בשל מימדים ומבנה אנטומי שונה של האוזן, אלא גם בשל הבדלים במאפיינים של לקויות שמיעה אצל ילדים ביחס למבוגרים, הנה כמה דוגמאות:

 

  • ככל שהילד צעיר יותר, כך הוא יתקשה להבין את הנאמר באמצעות הקשרים סמנטיים. אם "אבדה" לו מילה אחת, הוא עשוי לאבד ביתר קלות את המשמעות של כל מה שנאמר.

  • צורת הפירוש של ילדים את הנאמר ואופי החיים שלהם, מחייבת התייחסות לנושא היחס בין קולות הדיבור לבין רעשי הרקע. אצל ילדים, מקובל לבחור בפתרון שמיעתי עם מאפיין הפחתה של קולות רקע על מנת שהילד יוכל לשמוע ולהבין טוב יותר את קולות הדיבור, גם אם מרחוק, ולהבחין בין קולות דיבור לבין "הדהוד", רחשים או רעש שאין צורך לפרש או להבין.

  • מכשירי שמיעה שאינם מצויידים ביכולת למתן רעשים פתאומיים (המכונה הנחתת רעשים) אינו מתאים לילדים. העצמה של רעשים פתאומיים, כמו בלון שמתפוצץ, כוס שנשברת או צעקה של ילד בכיתה המקבילה, יוצרת תגובת לחץ דרמאטית אצל ילד עם מכשיר שמיעה, ועל כן חשוב לבחור מכשיר שמיעה שיסנן את הרעשים וינחית הגברת רעשים חזקים ופתאומיים.

  • ילדים ובני נוער מספקים לעיתים משוב חלקי או לא מדויק בנוגע לשימוש במכשיר השמיעה, גם בתהליך האבחון וגם לאחר הרכישה. על כן, חשוב לתת דגש על אבחון שמותאם במיוחד לילדים ועל בחירת מכשיר שמיעה נוח ומתאים. הנתונים בנוגע ליעילות מכשיר השמיעה יתקבלו גם על ידי בדיקות אובייקטיביות, גם על ידי משוב מהילד וגם על ידי צפייה של ההורה בהרגלי השימוש של הילד במכשיר.

  • כמובן, חשוב לבחור במכשיר שמיעה לילדים שהוא עמיד וקל לתפעול.

 

הבחירה של מכשיר שמיעה לילדים

ישנם מכוני שמיעה מומלצים המתמחים בביצוע בדיקות שמיעה לילדים. בדיקות שמיעה כאלה הן מותאמות גיל, ובחלק מהמקרים הורה יכול להיכנס עם הילד. גם מכשירי השמיעה שיוצעו הם מתאימים לילדים וללקות השמיעה שאובחנה. בחלק מן המקרים תוכלו להתנסות בשימוש במכשיר השמיעה שנבחר ולהחליפו בתוך פרק זמן קבוע מראש, במידה ואתם שמים לב שהילד נמנע משימוש במכשיר.

 

חשוב לדעת: משרד הבריאות משתתף במימון וסבסוד מכשירי שמיעה לילדים ונוער עד גיל 18, בשיעור של עד 75% מעלות מכשיר השמיעה. כדאי לבחור מכשיר שמיעה אופטימאלי, שיתאים לילד ויענה על הצרכים הנובעים מהלקות בשמיעה, על מנת לאפשר לילד ללמוד היטב, לשחק עם חברים, להתפתח, לשמוח, ולשמוע ללא מאמץ ניכר את הנאמר בסביבתו.