מכשירי שמיעה למבוגרים – כך תבחרו נכון

עם העלייה בגיל, עולה באופן משמעותי השכיחות של בעיות שמיעה והצורך להעזר במכשירי שמיעה, עד לשיעור של מעל מחצית מבני ה- 75 ומעלה, המדווחים על בעיות שמיעה, ומעל 15% מהם המדווחים שהם לא שומעים כלל.

 

לצד העלייה בשכיחות בעיות השמיעה האופיינית לגיל, חשוב לציין את העלייה בתחושת הבדידות. בעיות שמיעה תורמות לתחושת הבדידות, למשל בשל העובדה ששיחות טלפוניות הופכות מאתגרות, הצפייה בטלוויזיה אינה מהנה כבעבר, ואפילו מפגשים חברתיים הופכים מאבק להבין את הנאמר.

 

מבוגרים רבים מוצאים את עצמם מתקשים במציאת פתרון לליקויי השמיעה המשפיעות באופן דרמאטי על איכות החיים שלהם. אולם חשוב לדעת, כי הבחירה להשתמש במכשיר שמיעה למבוגרים מספקת מענה מצויין, מיידי ונוח לשימוש ברוב המכריע של בעיות השמיעה, ובפרט בבעיות השמיעה האופייניות אצל מבוגרים. עם תיווך נכון, עזרה מקצועית והכוונה מתאימה – בעיות השמיעה עשויות להפוך לנחלת ההיסטוריה, כולל תחושת הבדידות שהגיעה עימן ומגוון הפעילויות שאפשר לשוב וליהנות מהן.

 

מכשירי שמיעה – כמה זה עולה ומי מממן את זה?

עד שנת 2011, מכשירי שמיעה לא היו נחלת הכלל בעיקר בשל מחיריהם הגבוהים. החל משנת 2011, משרד הבריאות מסייע במימון רכישת מכשירי שמיעה ובחלק מן המקרים מאפשר בחירה והתאמה מבין מגוון נרחב של מכשירים, בהתאם למאפיינים ולצורך. ביטוחי בריאות פרטיים משתתפים גם הם בעלויות עבור מכשירי שמיעה. מחירי מכשירי השמיעה נעים בדרך כלל בין 2,000 ל – 6,500 ₪ ויותר בממוצע למכשיר, כך שהתשלום בסופו של דבר נמוך משמעותית מעלות המכשיר בפועל.

 

ההשתתפות בתשלום עבור עלות המכשיר הפכה את שוק מכשירי השמיעה למבוגרים וילדים פופולארי ומגוון. מכוני שמיעה רבים מציעים מכשירי שמיעה מצויינים, הנבדלים אלה מאלה בתכונות שלהם, בשיטת הפעולה שלהם, ובאופן ההתקנה והשימוש. חשוב לדעת: רק מכשיר שמיעה נוח, שיותאם אישית למשתמש ויאפשר הטבה משמעותית בשמיעה לצד שימוש נעים (כך, למשל, שלא תיווצר תחושת אי נוחות באוזן במהלך השימוש במכשיר) יאפשר שימוש תדיר בו ויביא עימו את השיפור המיוחל באיכות השמיעה ובאיכות החיים.

 

איכויות שונות של מכשירי שמיעה

בעבר, שוק מכשירי השמיעה כלל בעיקר מכשירים אנלוגיים, המכילים רמקול זעיר וסוללה. מכשירים אלה תפקדו כלא יותר מאשר רמקולים זעירים המותקנים בתוך האוזן. פעילות מכשירים כאלה אמנם סייעה בשמיעה, אולם הביאה עימה גם קשיים לא מבוטלים. למשל, מכשירי שמיעה אנלוגיים אינם מבחינים בין רעשי דיבור ורעשי רקע, והם מגבירים את כל אותו השמע באופן שווה. עוד קושי בפעילות מכשירי שמיעה אנלוגיים הוא הגברה משמעותית של רעשים פתאומיים, כמו פיצוץ של בלון, כוס שנשברת או פיצוצי זיקוקים – לכדי רעשים חזקים ומבהילים.

 

הצורך בהשוואת מכשירי שמיעה בשנים גדל מאוד בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות שהשפיעו באופן ישיר על עולם מכשירי השמיעה הדיגיטליים והחדשניים המגיעים כיום בצירוף מגוון תכונות שהופכות את השמיעה לכזו באיכות כמעט טבעית. הגברת רעשי דיבור ללא רעשי הרקע, הנחתה של רעשים פתאומיים, מגוון ערוצי שימוש, חיבור אוטומטי (באמצעות Bluetooth) לטלוויזיה חכמה או לטלפון, ועוד – הופכים את הבחירה במכשיר השמיעה נכונה ומתאימה יותר.

 

באיזה סוג של מכשיר שמיעה כדאי לבחור?

סוגי מכשירי השמיעה נבדלים אלה מאלה במיקום ושיטת הרכבת המכשיר באוזן. תוכלו לקרוא עוד על סוגי מכשירי שמיעה, הנה תקציר ההבדלים בין הסוגים הנפוצים:

 

הבחירה במכשיר השמיעה המתאים חייבת להיעשות תוך אבחון בעיית השמיעה והתנסות במכשירים המתאימים השונים. שיטת ההרכבה חייבת להיות נוחה למשתמש, ומאפיינים נוספים כמו התאמת מכשיר השמיעה לסוג בעיית השמיעה ולחומרתה או גובה התקציב לרכישת מכשיר השמיעה, צפויים להשפיע גם הם על הבחירה.

 

מאפיינים נוספים של מכשירי שמיעה המשפיעים על איכות השימוש

חשוב לדעת כי מעבר להגברת עוצמת השמע של קולות דיבור ורחשי הסביבה, מכשירי שמיעה חכמים מסוגלים לספק עוד מאפיינים שהופכים את השימוש במכשיר קל ונוח. הנה עוד כמה מאפיינים שחשוב לקחת בחשבון, בעת שבוחרים מכשיר שמיעה אופטימאלי:

 

  • מכשירי שמיעה שמתממשקים למכשירי חשמל נוספים: טכנולוגיית החיבורים בין מכשירים כמו BlueTooth מאפשרת, במכשירי שמיעה חכמים, להתחבר לטלוויזיה או לטלפון חכם, ולהגביר את קולות הדיבור והשיח באופן נוח. מדובר באפשרות משמעותית עבור מי שמתקשים לשוחח בטלפון או להבין את הנאמר בעת הצפייה בטלוויזיה

  • מאפיינים פיזיים וטכנולוגיים כמו למשל עמידות בפני רטיבות, ניטרול טנטון, כיול אוטומטי בהתאם לרעשי הסביבה, ועוד

  • גודל ואסתטיקה: יש מי שחשוב להם להשתמש במכשיר שמיעה שכמעט ולא רואים. במקרים כאלה, ניתן לבחור במכשירי שמיעה בתוך תעלת האוזן או במכשירי שמיעה זעירים במיוחד המורכבים מאחורי האוזן. אם האסתטיקה עשויה להשפיע על הדימוי העצמי – מומלץ להתחשב בנתון זה, אף שהוא לא טכני

  • נוחות השימוש: יש מכשירי שמיעה מומלצים, הנדרשים לתחזוקה מועטה. חשוב לבדוק את האפשרויות לטעון את סוללת המכשיר או להחליף סוללה ולוודא כי לא מדובר בפעולה המבוצעת לעיתים קרובות בצורה מורכבת מידי.

  • אחריות ותחזוקה: חלק ממכוני השמיעה המומלצים מספקים אחריות לכל החיים על מכשירי שמיעה איכותיים. כדי לדעת כי מכשירי שמיעה נדרשים לטיפול מידי פעם, וחשוב שתהיה כתובת אמינה ומקצועית לטיפול במכשיר. מומלץ לשקול גם את המרחק הגיאוגרפי של מכון השמיעה המומלץ מהבית, למקרה של צורך דחוף בתיקון.

 

סובלים מבעיית שמיעה? מומלץ להתחדש במכשיר שמיעה איכותי, ולשפר את איכות החיים

קשה להעריך עד כמה הירידה באיכות השמיעה משפיעה על איכות החיים. פעולות של יום יום הופכות מאבק מתמשך, עם הניסיון להבין את הנאמר ממש בכל רגע. ההשפעה של שימוש במכשיר שמיעה לסובלים מבעיות שמיעה היא דרמאטית, והיא עשויה לשפר את איכות החיים באופן משמעותי ומיידי.