שימוש נכון במכשירי שמיעה – הטיפים שחשוב להכיר

ירידה בשמיעה היא בעיה נפוצה, שיכולה להופיע בכל גיל והיא הופכת שכיחה יותר עם ההתבגרות. הסטטיסטיקה מראה שכיום כ- 10% מאוכלוסיית המדינה הינם כבדי שמיעה, בעשור השמיני לחיים (מגיל 70 ומעלה), מדובר על כמחצית מהאוכלוסייה.

 

כשהלקות בשמיעה היא מכאנית ונובעת מתפקוד האוזן החיצונית, מכשיר שמיעה יספק מענה מצוין לשיפור השמיעה. מכשירי שמיעה הם בדרך כלל מכשירים קטנים המאפשרים הגברה מכאנית פשוטה של השמע, עם רמקול קטן ורגיש המורכב ממש בתוך האוזן.

 

המכשירים מגיעים בסוגים שונים ובטכנולוגיות שונות, מיוצרים על ידי חברות שונות, וכולם פועלים באמצעות מיקרופון (המורכב בדרך כלל בחלק של המכשיר שנמצא מחוץ לאוזן) הקולט צלילים מהסביבה ומגביר אותם. המכשיר מעביר צלילים אלו לאוזן באמצעים כגון רמקול, ויברטור ואלקטרודה המוכנסת לאוזן הפנימית.

 

לאחר שהתקבלה ההחלטה להיעזר במכשירי שמיעה, חשוב לדעת כיצד לבחור אותם ואיך להשתמש בהם בצורה היעילה ביותר. אספנו עבורכם טיפים לשימוש נכון במכשירי השמיעה, כולל התחזוקה והניקוי שלהם ושימוש נכון שיבטיח חיים ארוכים יותר לסוללה ולמכשיר היקר והחשוב.

 


#1 – בחרו היטב את מכשיר השמיעה שלכם


כאמור, מכשירי שמיעה מגיעים בצורות וגדלים שונים, יש מכשירים מתקדמים יותר ופחות עם אפשרויות שונות, כמו למשל חיבור בטכנולוגיית BlueTooth למכשירי חשמל כמו טלפון וטלוויזיה ועוד. חשוב, אם כן, לבחור מכשיר שמיעה שיתאים לצרכים. היוועצו בקלינאי תקשורת בבחירת מכשיר השמיעה שלכם ובררו בנוגע לכיסוי העלויות על ידי ביטוחי בריאות משלימים, שיאפשרו לכם בחירה מטווח מכשירים נרחב ומתקדם יותר.


#2 – דאגו לשמיעה מיטבית בשתי האוזניים


מכשירי שמיעה איכותיים לעיתים מגיעים עם תג מחיר לא נמוך, אולם אף על פי כן כדאי להצטייד במכשירי שמיעה בשתי האוזניים, אלא במקרים בהם השמיעה היא ירודה רק באוזן אחת. מי שחושבים שמגבר באוזן אחת יאפשר להם לשמוע היטב את כלל הקולות והצלילים מסביבם יגלו כי המוח רגיל לקבל גירויים בשתי האוזניים ולשמוע רק מאוזן אחת הוא עניין שקשה מאוד להתרגל אליו.

 

#3 – קחו כמה ימים להסתגל למכשיר השמיעה

משתמשים רבים במכשירי שמיעה, ממש כמו המשתמשים במשקפי ראייה, מדווחים על תקופת הסתגלות בת מספר ימים למכשיר. יש שימליצו להסתגל למכשיר השמיעה בהדרגה, עם התקנה שלו למשך מספר שעות והסרתו. כדאי להתחיל לתרגל את השימוש במכשיר בבית או במקומות שקטים עם כמות גירויים מוגבלת. השימוש במכשיר השמיעה במסיבה, במפגש עם חברים או באירועים דומים, ידרוש מכם היכרות ויכולת טובה לפענח את האותות מהמכשיר ועל כן מומלץ לדחות את אלה לשלב מתקדם יותר.


#4 – התקנת המכשירים: הבחינו בין המכשיר לאוזן ימין לזה המיועד לאוזן שמאל


אם בחרתם להתקין מכשיר שמיעה בשתי האוזניים, חשוב שתדעו כי המכשירים מותאמים לאוזניים הספציפיות ומסומנים בהתאם (בדרך כלל כיתוב אדום לאוזן ימין וכיתוב כחול לאוזן שמאל) וחשוב להשתמש בהם בהתאם. במכשירים בעלי כמה חלקים, חשוב להכיר את הדרך להתקין את המכשיר ולדעת שאתם מסוגלים להתקין ולפרק אותו בעצמכם.


טיפ להתקנה נכונה של המכשיר: בעת הרכבת המכשיר יש להדקו כמה שאפשר ולוודא אטימה מלאה. משיכת האוזן לצד תעזור לאוזנייה להיכנס בקלות.

#5 – תחזוקה נאותה של המכשיר ושמירה על הסוללה שלו

 


מכשירי השמיעה המודרניים מגיעים עם סוללת ליתיום שמספיקה לשעות שימוש רבות. על מנת לשמור על הסוללה במיטבה מומלץ לעיתים לכבות את מכשיר השמיעה כשאתם לא משתמשים בו (למשל, בשעות הלילה) ולהקפיד על ייבוש הלחות המצטברת באזור הסוללה, באמצעות ניגוב האזור עם מטלית יבשה ועדינה.
טיפ לתחזוקת המכשיר: במקרים רבים בהם ישנן תקלות במכשירים הבעיה נמצאת בכלל בניקוי המכשיר, לכן יש להקפיד על ניקוי שוטף. לאחר כל שימוש במכשיר כדאי לנקות את פתח הרמקול שלו במברשת המתאימה לכך ולנגב את גוף המכשיר במטלית יבשה או נייר סופג. אין להרטיב את המכשיר! הוא אינו עמיד במים.

#6 – טיפול בתקלות


טיפול מהיר בתקלות, בסוללה או במכשיר, יאפשר תיקון מהיר, זול יותר ומדוייק, לפני שהתקלה מתפשטת או משפיעה על רכיבים נוספים של מכשיר השמיעה שלכם. כשאתם מקבלים התראות, למשל על סוללה חלשה או כאשר המכשיר אינו פועל כרגיל, פנו בהקדם לאיש מקצוע לבירור ותיקון התקלה, גם על מנת לשמור על המכשיר וגם על מנת לצמצם את הזמן בו תאלצו להסתדר ללא המכשיר.


#7 – שימוש ברכיבים נוספים


הטיפ האחרון קשור ברכיבים שאינם הכרחיים אך משפרים את יעילות השימוש במכשירי שמיעה, כמו למשל

רכיבי BlueTooth המאפשרים חיבור ישיר למסך הטלוויזיה או לסמארטפון ושמיעה טובה יותר של הצלילים הבוקעים ממכשירים אלה, בעת צפייה בטלוויזיה או שיחת טלפון.
ההשקעה במכשיר שמיעה איכותי תאפשר שמיעה טובה, שהיא לא מותרות. בחרו את המכשיר המתאים לכם,

 

למדו איך להשתמש בו, שמרו עליו ותחזקו אותו בצורה נאותה, ותגלו כי אין סיבה להתפשר על איכות השמיעה, גם בגילאים המבוגרים.