בדיקת קלינאי תקשורת

 

לקלינאי תקשורת תפקידים רבים ומגוונים הקשורים בסיוע למי שמתקשים להגות צלילים באופן המקובל (הרבה לפני שנעזרים במכשיר שמיעה). קושי בהגייה נכונה של צליל מוביל לא פעם למצבים בהם יש קושי להבין את המילים שמנסים לומר. ישנם גם מי שלוקים ביכולתם להגות צלילים אולם עדיין ניתן להבין דבריהם ללא קושי ובכל זאת אופן הדיבור שלהם נחשב לא נורמטיבי או שונה. בעיות בהגייה יכולות לנבוע ממגוון סיבות, לעיתים קרובות הדבר קשור לליקוי בשמיעה, פעמים אחרות הגורמים קשורים בהולכה עצבית (למשל אדם שעבר אירוע מוחי וכעת מתקשה להניע צד אחד של פניו). הגורמים עשויים להיות פגמים מולדים (למשל, תינוקות הנולדים עם ליקוי שמיעה) או כאלה הנרכשים במהלך החיים (למשל, מחלה ניוונית הפוגעת בהולכה עצבית, פגיעה בשמיעה אצל אנשים בוגרים או ילדים (להבדיל מפגם מולד ועוד).

 

כאמור, במקרים כגון אלה שתוארו טיפול אצל קלינאי תקשורת יכול לסייע מאוד. הדרך לטיפול אצל קלינאי תקשורת כוללת בדרך כלל מגוון בדיקות , כך למשל בדיקת שמיעה במכון שמיעה, בדיקה אצל רופא אף אוזן גרון, מסלול בירוקרטי קצר שיש לעבור מול קופת החולים ועוד. בדיקה אצל קלינאי תקשורת גם היא חלק מן המסלול שעשוי להסתיים בהמלצה לתחילת טיפול אצל קלינאי תקשורת (או דווקא למסקנה שאין סיבה לעשות זאת). הסקירה שלפניכם עוסקת באותה בדיקה ראשונית אצל בעל מקצוע, נקדים ונאמר כי רק מחזיקי רישיון מתאים מטעם המדינה רשאים לערוך בדיקות כאלה. בין היתר תמצאו בסקירה זו מענה לשאלות כגון מתי יש צורך בבדיקה אצל קלינאי תקשורת? איך מבוצעת הבדיקה? מה צפוי לקרות אחריה? ועוד.

 

איך יודעים שכדאי לעבור בדיקה אצל קלינאי תקשורת?

כפי שתואר לעיל טיפול אצל קלינאי תקשורת יכול לסייע רבות במגוון רחב מאד של מצבים. חלק גדול ממלאכתו של קלינאי תקשורת היא לאבחן בעיות הגייה אצל ילדים וסיוע, בדמות סדרת טיפולים (קצרה יותר או פחות), למי שנמצא שטיפול אצל קלינאי תקשורת יכול לסייע להם. הסימנים המעידים על צורך בבדיקה של קלינאי תקשורת כוללים, בין היתר, תופעות כגון עיכוב בהתפתחות תקינה של דיבור אצל ילדים, גמגום, דיבור מהיר ולא מובן, פגיעה ביכולת להגות כתוצאה ממחלה ניוונית, פגיעה בשמיעה ועוד.

 

 

איך מבוצעת בדיקת קלינאי תקשורת הלכה למעשה

בשונה מרוב הבדיקות, בדיקה אצל קלינאי תקשורת רק לעיתים רחוקות מסתיימת במפגש בודד. בדרך כלל נדרשים לפחות שלושה מפגשים אשר מתקיימים בהפרש של כמה ימים זה מזה וכאשר כל מפגש אורך בין שעה לשעתיים. אבחון נכון של הבעיה הוא קריטי לתכנון המשך מסלול הטיפול (במידה ונמצא שיש צורך בטיפול כזה). בתחילת תהליך הבדיקה (הפרוש, כאמור, על פני מספר פגישות) יבצע קלינאי התקשורת הערכת מצב בכל הנוגע לקשיים בהגייה וביטוי. בפגישה מסכמת (ברוב המקרים הפגישה השלישית) יציג קלינאי התקשורת את ממצאיו בפני המטופל. מכיוון שחלק ניכר ממלאכתו של קלינאי תקשורת היא עם ילדים, הממצאים מוצגים פעמים רבות בפני ההורים של הילד הנבדק.



יש לעבור את הבדיקה רק אצל קלינאי תקשורת מוסמך

חשוב לדעת שבישראל מותר רק למי שמחזיקים רישיון מתאים מטעם משרד הבריאות לבצע בדיקות קלינאי תקשורת. הסיבה לכך היא שרק אדם עם הכשרה מתאימה יכול באמת לאבחן נכון בעיות הגייה, להבין מה גורם להן ולסייע למי שלוקים בבעיות כאלה "להישמע יותר טוב". כל מה שצריך כדי להיבדק אצל קלינאי תקשורת היא הפנייה מתאימה מטעם קופת חולים. כפי שכבר הזכרנו המסלול עשוי להיות פתלתל יותר או פחות, בדיקה שמיעה היא משהו שקלינאי התקשורת עצמו יעמוד על כך שתבוצע בטרם יתחיל את תהליך הבדיקה.